Bästa elbilarna

Elbilar har blivit vanligare och vanligare under dom senaste åren men villka är egentiligen bra? Villken bör man välja? Som med alla bilar så är det såklart väldigt personligt vad det är man föredrar men i den här listan kommer vi att ta upp dom elbilarna som vi tycker är dom bästa valen. 

Nissan Leaf

Nissan Leaf är den första bilen på våran lista, de flesta biltillverkare är fortfarande upp till två år från att lansera sina första riktiga fristående elektriska bilar. Men här är Nissan som lanserar en fullständig andra generation av Leaf modellen. Till och med under de sista produktionsmånaderna säljer den förgående Leaf i Storbritannien.

Den ursprungliga modellen har otroligt lojala och nöjda kunder. De älskade de lilla driftskostnaderna, bekvämligheten med hemladdning, tystnad och enkel praktik. Och de tyckte att den var prisvärd att köpa. Människor som har ägt elbilar återvänder nästan aldrig till bensin eller disel. Den nya modellen sägs vara snabbare, vidsträcktare mellan avgifter, snyggare, mer hjälp. Och priserna är lägre. Batteriet har samma fysiska storlek som det alltid var, men ny kemi och hantering betyder att det har en kapacitet på 40 kWh.

Tesla Model X

Nästa på listan är Tesla Model X, den med Falcon-dörrarna. Det är fortfarande svårt att tro att de inte kommer från en konceptbil, men här kan de öppna i 11 tum utrymme med sensorer för att förhindra slag mot pelare eller klämma barn, Model Xs signaturfunktion.

Den är fyhjulsdriven och har plats för upp till sju personer, men det är knappast en konventionell SUV. Kan du föreställa dig en väg på väg över ett lerigt fält? Exakt. Och så är det så det ser ut. Det är mer hatchback än konventionell familjebil.

Att vara svårt att klämma fast är inte nödvändigtvis en dålig sak – i själva verket har det stått Tesla i gott ställe och passar företagets mer störande karaktär. 

Under den delar en plattform och motorer med Model S-salongen. Alla tillgängliga versioner i Storbritannien använder för närvarande två elektriska motorer, en på varje axel, och har samma 100kWh batteri (ingångsnivån 75D har nu avbrutits). Detta sitter lågt i mitten av bilen, och i kombination med de kompakta elektriska motorerna garanterar inte bara ett plant golv i hela hytten, utan också ett användbart lastutrymme under motorhuven samt en enorm bagageutrymme.

Nyligen verkar Tesla Model X-serien ha sänkt sig efter fluktuationer i både prissättning och versioner. Motståndets ankomst som Mercedes EQC och Audi e-tron verkar ha stabiliserat Tesla, och Model X har hittat sina fötter på marknaden som ett resultat.

Hyundai Ioniq

Den tredje och sista bilen för den här listan är Hyundai Ioniq Electric. Det är en bra bil, utan att känna att det har flyttat EV-spelet. Även i Sport-läget saknar Ioniq Electric 0-30 mph dragkedjan på ett Nissan Leaf. Håller upp med trafikfina, och det stör en VW Golf Bluemotion i världens tråkigaste Traffic Light GP, men ”adekvat” är lika generöst som prestandens beröm.

Vanliga rattpaddlar används för att välja svårighetsgraden av regenerativ bromsning – jag tyckte nivå 3 av 4 var den bästa kompromissen för att safta batterierna medan jag inte lindade passageraren mot säkerhetsbältet. Även om bilen krävde en full laddning när jag kom in, var det uppskattade intervallet bara 129 mil. Hmmm. Detta var en ganska varm dag med air-con kör. Efter 47 mil svettigt snabbt A-väg- och motorvägsarbete (knappast dess komfortzon) lovade datorn 83 mil kvar. Så det verkar korrekt. 

Det var vår lista av dom bästa elbilarna just nu, hoppas ni gillade den och att den hjälpte er att hitta en bra bil!

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *